rubendev
|
|
« Gepost op: Mei 08, 2008, 10:04:07 » |
|
Om de overhead aan backup/restore te voorkomen, maak ik gebruik van een prullenbak op de netwerkdrive. Deze wordt dynamisch aangemaakt bij het verwijderen van een document. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de VFS-module opties in Samba (zie Official HOWTO op samba.org)
Voorbeeld waarbij Mijn documenten gemapt staan op de server. Dit zijn persoonlijke documenten, die soms "per abuis" worden gewist. Shadow copy zorgt voor teveel CPU-last, vandaar deze benadering.
in /home/system/samba/shares/homes.samba veto files = /+*/.*/Desktop/ vfs objects = recycle recycle:keeptree = yes recycle:touch = yes recycle:versions = yes recycle:maxsize = 5242880 # ongeveer 5MB recycle:exclude = *.tmp,*.temp,*.o,*.obj,~$*,*.~?? recycle:excludedir = /tmp,/temp,/cache,/home/all,/home/software,/home/profile,./Prullenbak recycle:repository = ./Prullenbak
Je kunt dus een quota plaatsen, 0 is dus zonder quota.
Dagelijks opruimen van de prullenbak via cron in /etc/cron.daily (rotzooi_opkuisen.sh) #!/bin/sh /usr/bin/find /home/users/*/Prullenbak -type f -atime +45 -exec /bin/rm {} \; /usr/bin/find /home/shares/organisatie/Prullenbak -type f -atime +45 -exec /bin/rm {} \;
Je kunt ook aan versiebeheer doen of een globale prullenbak aanmaken (en dit eventueel per user). Indien interesse, post ik dit ook even, maar niet van toepassing hier.
Veel plezier
|